Kora og cello mødes i tæt og smukt sammenspil, når herboende gambiske musiker Dawda Jobarteh og danske Cæcilie Trier (CTM) mødes til denne ALICE Works-aften, hvor der præsenteres helt ny musik skrevet til lejligheden. Et i sandhed spændende møde mellem to mesterlige musikere, der favner både vestafrikanske rødder, nordisk folkemusik og eksperimenterende pop.
Cellist, vokalist og komponist Cæcilie Trier har i mange år været aktiv på den alternative danske musikscene, hvor hun har slået sine folder i projekter som Choir of Young Believers og Valby Vokalgruppe samt ikke mindst hendes eget solo-projekt CTM. Hendes musik favner både dristige eksperimenter og smukke sange, improvisation og komposition. Hun har ligeledes markeret sig som en kunstner, der skaber tværæstetiske møder, bl.a. i form af en række arbejder med film, teater, performancekunst mm. Hun modtog Ken Gudman-prisen i 2011 og har på det seneste markeret sig stærkt med det roste August Rosenbaum-samarbejde “Celeste”.
Den herboende gambiske musiker Dawda er født ind i griot-familien Jobarteh, som i generationer har været musikere og historiebærere. Hans sublime strengespil på den harpelignende kora vidner om, at han holder sin musikalske arv tæt på sig, men han er samtidig kendt for at have udforsket koraen i relation til nye klangmuligheder og samarbejdspartnere på den danske musikscene – bl.a. i samarbejder med Pierre Dørge, Stefan Pasborg og mange flere.
På Roskilde Festival 2019 optrådte Dawda Jobarteh og Cæcilie Trier sammen. Det samarbejde blev siden fremhævet af bl.a. Undertoner, der således skrev: “På sin cello strøg hun dybe og monotone dronelyde, som var et perfekt modspil til Jobartehs lystige spil. Lige så smukt blev det, da Trier skiftede til keyboard og spillede sagte flyderlyde, mens hun med lukkede øjne sang smukt som en dødsengel. De guitartoner, som en tredje musiker spillede og var smurt ind i chorus-effekt, gjorde blot oplevelsen endnu mere magisk.”
Mon ikke det også bliver magisk, når de sammen gæster Musikhuset København – denne gang med helt nykomponeret musik, som de har skrevet specielt til lejligheden som del af ALICE Works-projektet. Her byder de på numre, hvor inspiration fra vestafrikansk roots, nordisk folkemusik og eksperimenterende kammerpop mødes, og hvor klange og teksturer udforskes i mødet mellem cello og kora.
Om ALICE Works
ALICE arbejder for at udvikle musikken. Derfor søsatte vi under lockdown i starten af 2021 et Open Call om at udvikle nye formater og skabe nye værker. Dette Open Call blev til ALICE Works – en koncertserie, hvor vi hen over 2021 og 2022 præsenterer nye værker skabt af de kunstnere, som vi udvalgte fra puljen af ansøgere.