Copenhagen Phils musikere mødes på kryds og tværs i Halv12 kammerkoncerterne – og tætte musikalske forbindelser knyttes og forgrener sig ud i hele orkestret.
Fire søndage i løbet af sæsonen indtager musikere fra Copenhagen Phil Musikhuset for at dyrke deres passion for kammermusik. Halv12 hedder koncerterne, og det er musikerne selv, der tilrettelægger programmerne med musik fra den klassiske musiks fødsel og frem til de nyeste toner.
Sæsonåbningen er i den globale musiks tegn. Det handler om musik fra verden over, der har inspireret danske komponister. Så tag med på en rejse båret af interkulturelle melodier.
Program
Per Nørgård – “Libro Per Nobuko” (1992)
“Libro Per Nobuko” er oprindeligt skrevet for soloviolin, mere præcist for den japanske violinist Nobuko Imai. Men i denne omgang har vi valgt at spille en udgave for bratsch. Bogen består af værkerne “The Secret Melody” og “Bofast”. Første værk dedikerer Nørgaard til Trinh Xuan Thuans omfattende gennemgang af kosmos i bogen “The Secret Melody”. Det er en metafor for en singulær sandhed – en hemmelig melodi, som altid lige er udenfor vores rækkevide, men som vi fornemmer i alle de forskellige toner, som indhyller os. Og det er også hørbart i musikken, hvor motiver hele tiden væver omkring en antydet melodi for så at vise en større melodi. Andet værk er dedikeret til Bo Vincent Steensen-Leths trofasthed til Langeland, og hans vedvarende bidrag til musiklivet der.
Anders Nordentoft – “Atlas Dream” (2020)
Nordentoft er af én af Nørgårds tildligere elever, Anders Nordentoft, som nu er en anderkendt komponist i sin egen ret. Han er mere direkte end Nørgaard, men man fornemmer alligevel den tidligere læremesters verdenssyn i hans tidligere værk, den rå “On This Planet” (2001). Men i de senere år har han vendt blikket mere indad og fokuseret på mindre ensembler. Obokvartetten var et bestillingsværk af Athelas Sinfonietta og blev uropført i 2021.
Carl Nielsen – “Serenato in Vano” (1914)
Nielsen har aldrig været bleg for at lade sig inspirere af alverdens musik, og var en del af opgøret. Med Niels W. Gades romantik – og Serenato in Vano er ingen undtagelse. Her han kombinerer inspirationer fra tangoen med sine karakteristiske lyriske melodier. Værket er skrevet for klarinet, fagot, horn, cello og kontrabas.
Gustav Helsted – Strygekvartet i C-mol, Op. 19 (1891)
Sideløbende med Carl Nielsen leverede Gustav Helsted, som også var en del af opgøret med Niels W. Gades romantiske stil. Gerhardt Lynge skrev at: “… Han (Helsted) holder sig langt væk fra de banede Veje…” Og det var ikke kun som komponist, han omfavnede dette. For han var også medstifter af Musikselskabet af 14. Marts 1896, som søgte at opføre ukendt moderne musik herhjemme – bl.a. Mahler og Bruckner.
Nicolai Kornerup – arrangement af Carl Nielsen
Kornerup er måske mest kendt fra ensemblet Mames Babegenush, som han har modtaget Carl Prisen i 2018 for albummet ”Mames Babegenush with Strings”. Men han har arbejdet med et bredt udvalg af kunstnere såsom Soleima, Kwamie Liv, Sys Bjerre, Benjamin Koppel m.fl. I anledningen af begivenheden har han inviteret Emil Goldschmidt. Mere kan vi ikke sige, andet end det bliver et eventyrland. Vi glæder os!